W menu strony znajdziesz przyciski do poradników omawiających rodzaje rozprawek. Tutaj najważniejsze dane z “Informatora o egzaminie maturalnym” CKE z roku 2014/2015. [Link do Informatora w pdf na stronie CKE.]
Rozprawka problemowa – matura podstawowa (PP)
A | Sformułowanie stanowiska wobec problemu podanego w poleceniu | B | Uzasadnienie stanowiska | C | Poprawność rzeczowa | D | Zamysł Kompozycyjny | E | Spójność lokalna | F | Styl tekstu | G | Poprawność językowa | H | Poprawność zapisu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | Stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu | 18 | Uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione | 4 | Brak błędów rzeczowych | 6 | Kompozycja funkcjonalna | 2 | Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności | 4 | Styl stosowny | 6 | Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące | 4 | Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące. |
12 | Uzasadnienie trafne i szerokie | ||||||||||||||
3 | Stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu | 8 | Uzasadnienie trafne, ale wąskie | 2 | Nie więcej niż jeden błąd rzeczowy | 3 | Zaburzenia w funkcjonalności kompozycji | 1 | Znaczne zaburzenia spójności | 2 | Styl częściowo stosowny | 3 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące |
4 | Uzasadnienie częściowe | ||||||||||||||
0 | Stanowisko nieadekwatne lub brak stanowiska | 0 | Brak uzasadnienia stanowiska | 0 | Błędy rzeczowe | 0 | Bral zamysłu kompozycyjnego | 0 | Wypowiedź niespójna | 0 | Styl niestosowny | 0 | Liczne błędy rażące | 0 | Liczne błędy rażące |
UWAGA
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
- Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.
Plansze poglądowe lekturki.pl
Rozprawka na 100%Rozprawka na 100%Rozprawka poniżej 50%Rozprawka poniżej 50%Dyskwalifikacja
Cele i wymagania (objętość co najmniej 250 wyrazów, podział trójdzielny):
- Postawienie tezy.
- Analiza fragmentu w arkuszu – ARGUMENT 1;
- Odniesienie do całości lektury, z której pochodzi fragment – ARGUMENT 2 (to polecenie może pojawić się tylko w odniesieniu do lektur z gwiazdką – obowiązkowych: zobacz spis lektur
- Odniesienie do innych lub innego dzieła kultury – ARGUMENT 3 i 4.
Zrealizowano wszystkie.
Cele i wymagania (objętość co najmniej 250 wyrazów, podział trójdzielny):
- Pstawienie tezy.
- Analiza fragmentu w arkuszu – ARGUMENT 1;
- Odniesienie do innych lub innego dzieła kultury – ARGUMENT 2 i 3.
Zrealizowano wszystkie.
Cele i wymagania (objętość co najmniej 250 wyrazów, podział trójdzielny):
- Postawienie tezy.
- Analiza fragmentu w arkuszu – ARGUMENT 1;
- Odniesienie do całości lektury, z której pochodzi fragment – ARGUMENT 2;
- Odniesienie do innych lub innego dzieła kultury – ARGUMENT 3 i 4.
Zrealizowano pierwsze i drugie.
Cele i wymagania (objętość co najmniej 250 wyrazów, podział trójdzielny):
- Postawienie tezy.
- Analiza fragmentu w arkuszu – ARGUMENT 1;
- Odniesienie do całości lektury, z której pochodzi fragment – ARGUMENT 2;
- Odniesienie do innych lub innego dzieła kultury – ARGUMENT 3 i 4.
Zrealizowano trzecie.
Cele i wymagania (objętość co najmniej 250 wyrazów, podział trójdzielny):
- Postawienie tezy.
- Analiza fragmentu w arkuszu – ARGUMENT 1;
- Odniesienie do całości lektury, z której pochodzi fragment – ARGUMENT 2;
- Odniesienie do innych lub innego dzieła kultury – ARGUMENT 3 i 4.
Nie zrealizowano żadnego.
Uzyskanie maksymalnej liczby punktów w kategoriach ABC daje gwarancję zdania matury na 100%, jeśli pozostałe kategorie D-H też będą na 100%. Oznaczenia: T – teza i nawiązania do niej; A1, A2, A3, A4 – argumenty; A, B, C – kategorie punktowania, kryteria oceniania.
Rozprawka interpretacja utworu poetyckiego – matura podstawowa (PP)
A | Koncepcja interpretacyjna | B | Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | C | Poprawność rzeczowa | D | Zamysł Kompozycyjny | E | Spójność lokalna | F | Styl tekstu | G | Poprawność językowa | H | Poprawność zapisu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | Koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne | 15 | Uzasadnienie trafne i pogłębione | 4 | Brak błędów rzeczowych | 6 | Kompozycja funkcjonalna | 2 | Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności | 4 | Styl stosowny | 6 | Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące | 4 | Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące. |
6 | Koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub obejmująca w większości znaczenia dosłowne | 10 | Uzasadnienie trafne, ale niepogłębione | 2 | Nie więcej niż jeden błąd rzeczowy | 3 | Zaburzenia funkcjonalności kompozycji | 1 | Znaczne zaburzenia spójności | 2 | Styl częściowo stosowny | 3 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące |
3 | Koncepcja częściowo sprzeczna z utworem | 5 | |||||||||||||
0 | Brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem | 0 | Brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację | 0 | Błędy rzeczowe | 0 | Bral zamysłu kompozycyjnego | 0 | Wypowiedź niespójna | 0 | Styl niestosowny | 0 | Liczne błędy rażące | 0 | Liczne błędy rażące |
UWAGA
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
- Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.
Rozprawka argumentacyjna – matura rozszerzona (PR)
A | Określenie problemu | B | Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu | C | Poprawność rzeczowa | D | Zamysł kompozycyjny | E | Spójność lokalna | F | Styl tekstu | G | Poprawność językowa | H | Poprawność zapisu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | Określenie problemu zgodne z tekstem i pełne | 9 | Stanowisko adekwatne do tekstu i pełne | 2 | Brak błędów rzeczowych | 6 | Kompozycja funkcjonalna | 2 | Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności | 4 | Styl stosowny | 4 | Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące | 4 | Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące. |
6 | Określenie problemu zgodne z tekstem ale niepełne | 6 | Stanowisko adekwatne do tekstu, ale niepełne | 3 | Zaburzenia funkcjonalności kompozycji | 1 | Znaczne zaburzenia spójności | 2 | Styl częściowo stosowny | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące | ||
3 | Stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu | 3 | Stanowisko częściowo adekwatne do tekstu | ||||||||||||
0 | Brak określonego stanowiska lub problem niezgodny z tekstem | 0 | Brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu | 0 | Jeden błąd rzeczowy lub więcej błędów rzeczowych | 0 | Brak zamysłu kompozycyjnego | 0 | Wypowiedź niespójna | 0 | Styl niestosowny | 0 | Liczne błędy rażące | 0 | Liczne błędy rażące |
UWAGA
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
- Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.
Rozprawka interpretacja porównawcza utworów poetyckich – matura rozszerzona (PR)
A | Koncepcja porównywania utworów | B | Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | C | Poprawność rzeczowa | D | Zamysł kompozycyjny | E | Spójność lokalna | F | Styl tekstu | G | Poprawność językowa | H | Poprawność zapisu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | Koncepcja niesprzeczna z utworami i spójna | 12 | Uzasadnienie trafne i pogłębione | 2 | Brak błędów rzeczowych | 6 | Kompozycja funkcjonalna | 2 | Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności | 4 | Styl stosowny | 4 | Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące | 4 | Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące. |
4 | Koncepcja niesprzeczna z utworami i częściowo spójna | 8 | Uzasadnienie trafne, ale niepogłębione | 2 | Styl częściowo stosowny | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące | 2 | Liczne błędy nierażące lub nieliczne rażące | ||||||
2 | Koncepcja częściowo sprzeczna z utworami | 4 | Uzasadnienie częściowo trafne | 3 | Zaburzenia w funkcjonalności kompozycji | 1 | Znaczne zaburzenia spójności | ||||||||
0 | Koncepcja sprzeczna z utworami lub brak koncepcji | 0 | Brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu | 0 | Jeden błąd rzeczowy lub więcej błędów rzeczowych | 0 | Bral zamysłu kompozycyjnego | 0 | Wypowiedź niespójna | 0 | Styl niestosowny | 0 | Liczne błędy rażące | 0 | Liczne błędy rażące |
UWAGA
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli w kategorii A praca uzyska 2 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
- Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
- Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.