1. Warunki formalne 2. KLiK 3. Struktura, spójność i styl 4. Poprawność
Punktacja rozprawki 2023 jest inna niż do tej pory, “strach się bać”… Wyraźnie widać, iż ktoś wziął pieniądze za napisanie schematów rozwarstwiania, za wiersze i kolumny, znaki i wyrazy, za “dzielenie włosów na czworo”. CKE chciało, aby to wyglądało super mądrze i… przedobrzyło. Jeszcze tak, używając eufemizmu “nieprzystosowanych do życia szkolnego” (czytaj: mętnych) kryteriów, nie było.
Z pewnością poniższe schematy nie zachęcają do pracy nauczycieli przy organizowaniu matur próbnych, prac pisemnych tego typu od klasy pierwszej szkoły średniej po maturalną. Poniższy widok nie zachęca także do sprawdzania matur egzaminatorów. Czy CKE musi aż tak upokarzać wybraną grupę egzaminatorów?
Maturzyści mają do zdobycia 35 pkt. za wypracowanie! Warto więc się starać i przygotować.
1. Spełnienie formalnych warunków polecenia – 1pkt.
|
1 pkt |
|
0 pkt |
Zobacz poniżej wyjaśnienia na temat błędu kardynalnego.
2. Kompetencje literackie i kulturowe (KLiK) – 16 pkt.
Funkcjonalność wykorzystania utworów wskazanych w poleceniu (lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego). | Poziom argumentacji wypowiedzi; erudycyjność wypowiedzi | Punkty |
Błędy rzeczowe |
---|---|---|---|
Dwa utwory wykorzystane w pełni funkcjonalnie. |
|
16 |
Za każdy błąd rzeczowy należy odjąć 1 pkt od ogólnej liczby punktów przyznanych za KLiK (od 0 do 16; bez punktów ujemnych)*. |
|
15 | ||
|
14 | ||
|
13 | ||
Jeden utwór wykorzystany w pełni funkcjonalnie, a drugi – częściowo funkcjonalnie. |
|
12 | |
|
11 | ||
|
10 | ||
|
9 | ||
Dwa utwory wykorzystane częściowo funkcjonalnie. |
|
8 | |
|
7 | ||
|
6 | ||
|
5 | ||
Tylko jeden utwór wykorzystany częściowo ALBO w pełni funkcjonalnie. |
|
4 | |
|
3 | ||
|
2 | ||
|
1 | ||
Żaden utwór nie został wykorzystany przynajmniej w części funkcjonalnie. | 0 |
*Uwaga: jeżeli ostateczna liczba punktów przyznana w kryterium Kompetencje literackie i kulturowe (KLiK), tj. liczba punktów po odjęciu punktów za błędy rzeczowe (jeżeli wystąpiły w pracy), wynosi 0 pkt, wówczas w pozostałych kryteriach (Kompozycja wypowiedzi oraz Język wypowiedzi) przyznaje się 0 pkt.
3a. Struktura wypowiedzi
Uporządkowanie elementów treściowych wypowiedzi | Podział wypowiedzi | Liczba punktów | |
---|---|---|---|
Elementy treściowe wypowiedzi w całości lub w przeważającej części pracy są zorganizowane problemowo. | Poprawny zarówno w skali ogólnej (wstęp, część zasadnicza, zakończenie), jaki w zakresie struktury akapitów; sposób podziału tekstu pomaga w zrozumieniu tez zdającego. Dopuszczalna 1 usterka. |
3 pkt |
A |
Usterki w podziale tekstu w skali ogólnej(wstęp, część zasadnicza, zakończenie) ALBO w zakresie struktury akapitów. |
2 pkt |
B |
|
Usterki w podziale tekstu w skali ogólnej(wstęp, część zasadnicza, zakończenie) ORAZ w zakresie struktury akapitów. |
1 pkt |
C |
|
· W pracy podjęta jest próba organizacji elementów treściowych wypowiedzi problemowo. · Elementy treściowe wypowiedzi zorganizowane w pracy częściowo problemowo, częściowo wyłącznie pod względem formalnym. · Elementy treściowe wypowiedzi w całości lub w przeważającej części pracy zorganizowane wyłącznie pod względem formalnym, np. wg kolejno omawianych tekstów literackich. |
Poprawny zarówno w skali ogólnej (wstęp, część zasadnicza, zakończenie), jaki w zakresie struktury akapitów; sposób podziału tekstu pomaga w zrozumieniu tez zdającego. Dopuszczalna 1 usterka. |
2 pkt |
D |
Usterki w podziale tekstu w skali ogólnej (wstęp, część zasadnicza, zakończenie) ALBO w zakresie struktury akapitów. |
1 pkt |
E |
|
Usterki w podziale tekstu w skali ogólnej (wstęp, część zasadnicza, zakończenie) ORAZ w zakresie struktury akapitów. |
0 pkt |
F |
|
Elementy treściowe wypowiedzi niezorganizowane; wypowiedź stanowi zbiór w znacznej mierze niezależnych elementów. |
0 pkt |
G |
3b. Spójność wypowiedzi
Wypowiedź jest w całości spójna lub występują w niej nie więcej niż 2 zaburzenia w spójności (tj. logice, uporządkowaniu) na poziomie poszczególnych akapitów LUB całej wypowiedzi. |
3 pkt |
W wypowiedzi występuje 3–5 zaburzeń w spójności (tj. logice, uporządkowaniu) na poziomie poszczególnych akapitów LUB całej wypowiedzi. |
2 pkt |
· W wypowiedzi występuje 6–8 zaburzeń w spójności (tj. logice, uporządkowaniu) na poziomie poszczególnych akapitów LUB całej wypowiedzi. LUB · Wstęp pracy jest treściowo niespójny z częścią zasadniczą pracy ALBO z zakończeniem pracy. ALBO · Zakończenie pracy jest treściowo niespójne z wstępem ALBO częścią zasadniczą pracy. |
1 pkt |
· W wypowiedzi występuje 9 lub więcej zaburzeń w spójności (tj. logice, uporządkowaniu) na poziomie poszczególnych akapitów LUB całej wypowiedzi. LUB · Wstęp pracy jest treściowo niespójny z częścią zasadniczą pracy ORAZ z zakończeniem pracy. ALBO · Zakończenie pracy jest treściowo niespójne z wstępem ORAZ częścią zasadniczą pracy. |
0 pkt |
3c. Styl wypowiedzi
Styl w całości lub w przeważającej części stosowny, tj. adekwatny do odmiany pisanej języka oraz do sytuacji komunikacyjnej (jednorodny albo funkcjonalnie niejednorodny). |
1 pkt |
Wypracowanie nie spełnia warunków określonych w kategorii „1 pkt”. |
0 pkt |
4a. Zakres i poprawność środków językowych
Poprawność środków -> Zakres środków |
Do 3 bł. jęz. | 4-5 bł. jęz. |
6-7 bł. jęz. |
8-9 bł. jęz. |
10-11 bł. jęz. |
12-14 bł. jęz. |
15-17 bł. jęz. |
18 + bł. jęz. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A |
B |
C | D | E | F | G |
H |
||
1. |
Szeroki zakres środków językowych, tzn. · zróżnicowana składnia, · zróżnicowana leksyka, w tym np. bogata frazeologia, precyzyjne słownictwo, umożliwiających pełną i swobodną realizację tematu. |
7 pkt |
6 pkt | 5 pkt | 4 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 1 pkt |
0 pkt |
2. |
Zadowalający zakres środków językowych, tzn. składnia i leksyka stosowne/odpowiednie do realizacji tematu. |
6 pkt |
5 pkt | 4 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 1 pkt | 0 pkt |
0 pkt |
3. |
Wąski zakres środków językowych, tzn. składnia i leksyka proste/ograniczone, utrudniające realizację tematu. |
5 pkt |
4 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 1 pkt | 0 pkt | 0 pkt |
0 pkt |
4b. Poprawność ortograficzna
Praca jest bezbłędna albo zawiera nie więcej niż 1 błąd ortograficzny. |
2 pkt |
Praca zawiera 2–3 błędy ortograficzne. |
1 pkt |
Praca zawiera 4 lub więcej błędów ortograficznych. |
0 pkt |
4c. Poprawność interpunkcyjna
Praca jest bezbłędna albo zawiera nie więcej niż 4 błędy interpunkcyjne. | 2 pkt |
Praca zawiera 5–8 błędów interpunkcyjnych. | 1 pkt |
Praca zawiera 9 lub więcej błędów interpunkcyjnych. | 0 pkt |
UWAGI
-
- Jeżeli wypowiedź jest nieczytelna (w rozumieniu czytelności zapisu), egzaminator oceni ją na 0 pkt.
- Jeżeli wypowiedź nie zawiera w ogóle rozwinięcia (np. zdający napisał tylko wstęp), egzaminator przyzna 0 pkt w każdym kryterium.
- Jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 400 wyrazów, jest oceniana wyłącznie w kryteriach: Spełnienie formalnych warunków polecenia (1) oraz Kompetencje literackie i kulturowe (2). W pozostałych kryteriach egzaminator przyzna 0 pkt.
- Jeżeli wypowiedź jest napisana niesamodzielnie, np. zawiera fragmenty odtworzone z podręcznika, zadania zawartego w arkuszu egzaminacyjnym lub innego źródła, w tym internetowego, lub jest przepisana od innego zdającego, wówczas egzamin z języka polskiego, w przypadku takiego zdającego, zostanie unieważniony.
- Zabronione jest pisanie wypowiedzi obraźliwych, wulgarnych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem. W przypadku takich wypowiedzi zostanie podjęta indywidualna decyzja dotycząca danej pracy, np. nie zostaną przyznane punkty za styl i język lub cała wypowiedź nie będzie podlegała ocenie.