Skip to content
poradnik.lekturki.pl
Menu
  • Start
  • Matura pisemna
    • Matura pisemna 2015
    • Punktacja rozprawki 2015
    • Matura 2023
    • Punktacja wypracowania 2023
  • Rozprawka 2015
    • Rozprawka problemowa
    • Rozprawka interpretacja wiersza
    • Rozprawka argumentacyjna
    • Rozprawka interpretacja porównawcza
  • Tematy matur 2015
    • Przykłady matur 2015
    • Powtórki
  • Matura ustna
    • Matura ustna 2015
    • Matura ustna 2023
  • Statystyki
  • Kalendarium 2023
  • Lektury
Menu

Matura ustna 2023

  • Facebook
  • Twitter
  • 1Artboard 1 copy 2
    Snapchat
  • Whatsapp
  • Email

Wyślij znajomym...

1. Zestaw zadań2. Przebieg egzaminu3. Zasady oceniania4. Inny kontekstu5. Lista lektur 6. Zagadnienia + Aneks2


Materiał oparty na Informatorze CKE EM2023, z dnia 25.03.2022 r. 

Egzamin maturalny z języka polskiego w części ustnej sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki.

Czas egzaminu: 30 minut

Struktura zakłada trzy części

  1. przygotowania zdającego do odpowiedzi – 15 minut.
  2. wypowiedzi monologowych zdającego dotyczących zadań z wylosowanego zestawu
    egzaminacyjnego – 10 minut.
  3. rozmowy zdającego z zespołem przedmiotowym związanej z tymi wypowiedziami –
    5 minut.

W czasie trwania części ustnej egzaminu maturalnego zdającemu nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Ponadto zdający nie może korzystać ze słowników i innych pomocy.

1. Zestaw zadań

Zestaw zadań egzaminacyjnych składa się z dwóch zadań:

  1. zadanie 1. zawiera zagadnienie sprawdzające znajomość treści i problematyki lektury obowiązkowej – zamieszczonej w podstawie programowej na poziomie podstawowym do realizacji w całości lub we fragmentach lub lektury wymienionej w punkcie I.1.12) – i tworzenie wypowiedzi na jej temat z uwzględnieniem wybranego kontekstu
  2. zadanie 2. dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki albo
    językiem; zdający omawia je na podstawie dołączonego do polecenia materiału w postaci
    tekstu literackiego lub nieliterackiego albo tekstu ikonicznego.

Cechy zadań egzaminacyjnych

Zadanie 1.:

  • składa się z polecenia, zawierającego zagadnienie w formie twierdzenia lub pytania, odnoszącego się do lektury obowiązkowej oraz wybranego kontekstu zgodnie ze schematem przedstawionym w TABELI 2.
  • daje możliwość sprawdzenia znajomości treści i problematyki lektury obowiązkowej wskazanej w podstawie programowej na poziomie podstawowym oraz umiejętności interpretacji utworów z wykorzystaniem wiedzy historyczno- i teoretycznoliterackiej oraz kulturowej
  • umożliwia zdającemu zaprezentowanie poziomu dojrzałości intelektualnej, pogłębionego
    rozumienia literatury, a także wykazanie się sprawnością językowo-retoryczną.
SCHEMAT POLECENIA DO
LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ W CAŁOŚCI LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ WE FRAGMENTACH
ZAGADNIENIE W FORMIETWIERDZENIA LUB PYTANIA np. Motyw cierpienia  niezawinionego. np. Czym dla człowieka może być
doświadczenie samotności?
ELEMENT 1. POLECENIA: WSKAZANIE LEKTURY Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. Omów zagadnienie na podstawie
znanych Ci fragmentów  „Legendy o św. Aleksym”.
ELEMENT 2. POLECENIA: KONTEKST W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

Zadanie 2.:

  • składa się z polecenia i tekstu (w zadaniach stosowane są trzy typy tekstów: nieliterackie,
    literackie i ikoniczne), zawierającego zagadnienie w formie twierdzenia lub pytania odnoszącego się do załączonego tekstu oraz wybranego kontekstu zgodnie z przedstawionym w TABELI 3. schematem
  • umożliwia zdającemu wykazanie się dojrzałością intelektualną, orientacją w problemach
    kultury, w tym literatury, sztuki lub języka, a także wykazanie się sprawnością językoworetoryczną
    oraz rozumieniem tekstu stanowiącego inspirację do wypowiedzi
  • odwołuje się do wiadomości i umiejętności z III etapu edukacyjnego.
SCHEMAT POLECENIA DO
LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ W CAŁOŚCI LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ WE FRAGMENTACH Z JĘZYKIEM (ZADANIA ZAWIERAJĄCE MATERIAŁ DO ANALIZY JĘZYKOWEJ)
ZAGADNIENIE W FORMIETWIERDZENIA LUB PYTANIA np. Kryzys wartości w świecie skażonym złem. np. Tworzenie – naśladowanie rzeczywistości czy jej wyobrażanie? np.
Zróżnicowanie językowe wypowiedzi jako sposób wyrażania emocji.
ELEMENT 1. POLECENIA: WSKAZANIE LEKTURY Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału
ELEMENT 2. POLECENIA: KONTEKST oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. oraz wybranego utworu literackiego. oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego, albo własnych doświadczeń komunikacyjnych.

Wybrany utwór literacki, będący drugim tekstem, do którego odwołuje się zdający w swojej wypowiedzi, może być:

  • lekturą obowiązkową
  • lekturą uzupełniającą
  • utworem literackim niebędącym lekturą, w tym utworem poetyckim.

2. Przebieg egzaminu

PRZEBIEG EGZAMINU CZAS TRWANIA
CZYNNOŚCI
ORGANIZACYJNE
Zdający losuje zestaw egzaminacyjny zawierający dwa zadania. –
PRZYGOTOWANIE
ZDAJĄCEGO DO
WYPOWIEDZI
MONOLOGOWYCH
Zdający przygotowuje się do wygłoszenia wypowiedzi monologowych na dwa tematy zamieszczone w wylosowanym zestawie (może w tym czasie przygotować ramowy plan
wypowiedzi, konspekt, notatki pomocnicze).
Nie więcej niż
15 minut.
WYPOWIEDZI
MONOLOGOWE
ZDAJĄCEGO
Zdający wygłasza wypowiedzi monologowe.
Wypowiedzi monologowe zdającego nie mogą być przerywane przez zespół przedmiotowy (z wyjątkiem sytuacji, kiedy upłynął czas na nie przeznaczony).Zdający nie musi realizować zadań w kolejności, w jakiej zostały zamieszczone w zestawie zadań egzaminacyjnych – może rozpocząć wypowiedź od wybranego przez siebie
zadania.
Nie więcej niż
10 minut (może
je wygłosić
w czasie
krótszym niż 10
minut).
ROZMOWA
ZESPOŁU
PRZEDMIOTOWEGO
ZE ZDAJĄCYM
Rozmowa zespołu przedmiotowego ze zdającym
może dotyczyć:

  • zagadnień określonych w poleceniach do obu zadań lub do jednego z dwóch zadań
  • utworu literackiego albo tekstu kultury, w tym materiału ikonicznego, dołączonego do polecenia
  • treści utworów literackich i tekstów kultury przywołanych przez zdającego w wypowiedziach.

W trakcie rozmowy zdający odpowiada na pytania, realizuje polecenia lub odnosi się do zagadnienia przedstawionego przez zespół przedmiotowy (łącznie od 1 do 3 pytań/poleceń/zagadnień).

Zadawane pytania nie mogą dotyczyć faktograficznych detali dotyczących lektury obowiązkowej / omówionych tekstów kultury.

Co najmniej jedno z pytań/poleceń/zagadnień w rozmowie do zadania 1. i/lub zadania 2. będzie dotyczyło refleksji indywidualnej zdającego związanej z omawianym problemem, tzn. zostanie sformułowane w taki sposób, aby umożliwić
zdającemu odniesienie się do któregokolwiek z zadań egzaminacyjnych z własnej perspektywy, przedstawienie własnego stanowiska, np.

• w przypadku tematu: Czym dla człowieka może być doświadczenie samotności? zdający może zostać poproszony o odpowiedź np. na takie pytania:

✓ Czy wyobrażasz sobie swoje życie w samotności, takie jak Konrada z III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza? Uzasadnij
odpowiedź.
✓ Czy postawa Konrada z Wielkiej Improwizacji jest dla ciebie przekonująca? Uzasadnij odpowiedź.

• w przypadku tematu: Tworzenie – naśladowanie rzeczywistości czy jej wyobrażanie? zdający może zostać
poproszony o odpowiedź np. na takie pytania:

✓ Którą strategię tworzenia przyjęłabyś/przyjąłbyś, gdybyś była/był artystą: klasyczną czy awangardową?

Uzasadnij odpowiedź.
✓ Czy wolisz czytać książki, które bardziej naśladują  rzeczywistość, czy takie, które ją kreują? Uzasadnij odpowiedź.
✓ Które dzieła są bardziej przydatne młodemu człowiekowi we współczesnym świecie – naśladujące rzeczywistość czy kreujące ją?

Uzasadnij odpowiedź.

Nie więcej niż
5 minut.

Wykonanie obu zadań egzaminacyjnych w części ustnej wymaga:

  • zrozumienia tematów wypowiedzi i sformułowanych w nich zagadnień
  • wykorzystania znajomości lektury obowiązkowej i umiejętności jej odczytania do omówienia zagadnienia określonego w zadaniu 1.
  • odczytania (interpretacji) dołączonego tekstu kultury pod kątem wskazanego w poleceniu
    zagadnienia, odwołania się do innych tekstów kultury albo własnych doświadczeń, wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu historii i teorii literatury, języka i retoryki do omówienia zagadnienia określonego w zadaniu 2.
  • odwołania się do wybranych kontekstów związanych z tematem wypowiedzi
  • opracowania wypowiedzi pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym
  • wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami retoryki
  • udziału w rozmowie dotyczącej zagadnienia/zagadnień określonych w poleceniu/ poleceniach oraz wygłoszonych wypowiedzi monologowych.

3. Zasady oceniania

Za egzamin ustny zdający będzie mógł otrzymać maksymalnie 30 punktów. Oceniając wypowiedzi zdającego, członkowie zespołu przedmiotowego będą przydzielali punkty w czterech kryteriach, tj.:

  1. aspekt merytoryczny wypowiedzi monologowych w zadaniach 1. i 2. (od 0 do 16 pkt)
  2. kompozycja wypowiedzi monologowych w zadaniach 1. i 2. oceniana łącznie (od 0 do 4 pkt)
  3. aspekt merytoryczny wypowiedzi podczas rozmowy (od 0 do 6 pkt)
  4. zakres i poprawność środków językowych w wypowiedziach monologowych oraz podczas rozmowy (od 0 do 4 pkt).

Zdający zda część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego, jeżeli uzyska 30% możliwych do uzyskania, tj. 9 punktów. Wagi poszczególnych kryteriów przedstawiono poniżej w tabeli.

Kryteria oceniania wypowiedzi ustnej Maksymalna ilość punktów
Aspekt merytoryczny wypowiedzi monologowych 16 (~53%)
Kompozycja wypowiedzi monologowych 4 (~13%)
Aspekt merytoryczny wypowiedzi podczas rozmowy 6 (~20%)
Zakres i poprawność środków językowych w wypowiedziach zdającego 4(~13%)

4. Inny kontekst

Materiał własny

Co oznaczają polecenia “odwołaj się do innego kontekstu” czy “uwzględnij inny kontekst”?

Termin kontekst oznacza związek, łączność, zależność. Zatem pytanie o kontekst może mieć postać: “Omówiłaś pojęcie miłości do ojczyzny w wierszu Reduta Ordona a czy występuje ono w jakimś innym kontekście?” – czyli gdzie jeszcze zetknęłaś się z wątkiem “miłości do ojczyzny”? Proste? W jakim innym dziele, epoce, filmie, książce, malarstwie, piosence itp. też ten wątek się pojawił?

Masz prawo powiedzieć wszystko, co wiesz na tyle, ile wystarczy czasu, zatem kontrolując zegar, mów coś w rodzaju:

“Miłość do ojczyzny pojawia się jako hasło epoki romantyzmu, gdzie na pierwszym… Pamiętamy ten wątek z Pana Tadeusza, gdzie Jacek Soplica jako ksiądz Robak przygotowuje powstanie na Litwie, aby uprzedzić i wspomóc wojska Napoleona… W Konradzie Wallenrodzie główny bohater… Jednak jeszcze przed epoką romantyzmu wątek miłości ojczyzny pojawił się w pieśniach Jana Kochanowskiego. Pamiętam, jak poeta nawoływał szlachtę do obrony granic w “Pieśni o spustoszenia Podola… Również w Młodej Polsce w Weselu Stanisława Wyspiańskiego… W życiu społecznym naszej klasy również się pojawił. Wspólnie przygotowywaliśmy akademię na 11 listopada…”

Komentarz.

Skoro wyczerpująco omówisz wskazany w zagadnieniu utwór, to nie skupiaj się na streszczaniu innego, jednego, ale z powodu “znikającego czasu” zasygnalizuj występowanie problemu w kilku innych kontekstach, miejscach, w których się z nim zetknęłaś. Jeśli była to manifestacja, słuchowisko, etiuda filmowa czy plakat wykonywany w jakiejś akcji samorządu klasowego, akademia szkolna – też możesz napomknąć.

Słowem jako “kierowca z prawem jazdy” nie patrz tylko w jedna stronę, “rozglądnij się wokół”. Ale pamiętaj, skoncentruj się na faktach z dzieł. Żeby to nie było stękanie typu: “A, tak, pamiętam, że na lekcji coś mówiliśmy, ale nie pamiętam, co to była za książka? (sprawdzasz czy komisja wie?) Chyba o jakimś bohaterze biorącym udział w powstaniu. Nie pamiętam dokładnie, ale później został skazany na Syberię. I gdy z niej wrócił zakochał się w Łęckiej albo jakoś tak…” Litości, tak się nie odpowiada na maturze, please!

Po co konteksty? Znajdując inne konteksty, udowadniasz, że masz świadomość uniwersalności zagadnienia i jesteś wszechstronna, “możesz godzinami o tym opowiadać”. Zrób dobre wrażenie.

A jeśli nagle podczas matury znajdziesz ochotę i czas, aby wtrącić kilka słów o filmie lub serialu, który będzie pasował do zagadnienia, nie wahaj się. Jednak nie przesadź i nie konfabuluj. Przygotuj sobie dwa, trzy filmy, dwie, trzy lekturki jako “tajną broń”, której zawsze będzie można użyć, aby pokazać problem w szerszej perspektywie. Zobacz też artykuł “Matura z Iron Mana”, aby wiedzieć, jak inni ratowali się i będą się ratować z opresji maturalnych.

Wcześniej polecenie maturalne brzmiało: “odwołaj się do innego dzieła kultury”, czyli książki, filmu, serialu, teatru, malarstwa lub innego rodzaju sztuki np. muzyki. To jest to samo. Oprócz wymienionych dzieł kultury Twój problem z zagadnienia maturalnego może wystąpić w kontekstach:

  • teorii literatury (zob. słownik terminów literackiej), historii Polski  i literatury (zob. opracowania)
  • epoki literackiej (zob. epoki literackie)
  • biografii autora (przypomnij sobie ważne biografie, ale tylko te, które były na zajęciach, zerknij też na genezę powstania lektur (zob. opracowania)
  • historii, filozofii, polityki, wos-u (zob. epoki literackie)
  • spektaklu (spektakl teatralny, teatr telewizji)

Podpowiedź. Masz jedną szansę, aby pokazać, że widzisz zagadnienie wielowymiarowo a omawiany wątek, motyw czy problem dostrzegasz nie tylko we wskazanym utworze, ale i w innych… kontekstach. Jeśli wyczerpująco odpowiesz na pytanie a nie znajdziesz żadnego odwołania, trudno.

5. Lista lektur i zagadnienia

Dotyczy maturzystów liceów 4-letnich 2023

2023 – Aneks 2 z 1. marca 2023 określa liczbę zagadnień do 110, skreślono 60.  (zob. Aneks 2 na stronie CKE)

  1. Biblia
  2. Jan Parandowski, “Mitologia”
  3. Homer, “Iliada”(fragmenty)
  4. Sofokles, “Antygona”
  5. “Legenda o świętym Aleksym” (fragmenty)
  6. “Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
  7. “Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” (fragmenty)
  8. “Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
  9. Gall Anonim, “Kronika polska” (fragmenty)
  10. Dante Alighieri, “Boska komedia” (fragmenty)
  11. Jan Kochanowski, “Odprawa posłów greckich”
  12. Piotr Skarga, “Kazania sejmowe” (fragmenty)
  13. Jan Chryzostom Pasek, “Pamiętniki” (fragmenty)
  14. William Szekspir, “Makbet”
  15. Molier, “Skąpiec”
  16. Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  17. Adam Mickiewicz, “Konrad Wallenrod”
  18. Adam Mickiewicz, “Pan Tadeusz”
  19. Adam Mickiewicz, “Dziady” część II
  20. Adam Mickiewicz, “Dziady” część III
  21. Juliusz Słowacki, “Balladyna”
  22. Juliusz Słowacki, “Kordian”
  23. Bolesław Prus, “Lalka”
  24. Eliza Orzeszkowa, “Gloria victis”
  25. Henryk Sienkiewicz, “Potop”
  26. Fiodor Dostojewski, “Zbrodnia i kara”
  27. Stanisław Wyspiański, “Wesele”
  28. Stefan Żeromski, “Przedwiośnie”
  29. Tadeusz Borowski, “Proszę państwa do gazu”
  30. Tadeusz Borowski, “Ludzie, którzy szli”
  31. Gustaw Herling-Grudziński, “Inny świat”
  32. Hanna Krall, “Zdążyć przed Panem Bogiem”
  33. Albert Camus, “Dżuma”
  34. George Orwell, “Rok 1984”
  35. Sławomir Mrożek, “Tango”
  36. Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu “Raport o stanie wojennym”
  37. Marek Nowakowski, “Górą Edek”
  38. Jacek Dukaj, “Katedra”
  39. Andrzej Stasiuk, “Miejsce”
  40. Olga Tokarczuk, “Profesor Andrews w Warszawie”

Biblia

  1. 2023 Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Jak człowiek może się zachować w obliczu cierpienia? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Postawa człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Motyw marności świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Refleksje na temat sensu życia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni nad Pieśniami. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Psalmów. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. 2023 Literacki obraz końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Apokaliptyczna wizja Sądu Ostatecznego jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Biblii. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Parandowski, “Mitologia”

  1. 2023 Jaki obraz ludzkiego losu kreuje literatura? Omów zagadnienie na podstawie mitu o Syzyfie z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Motyw matczynej miłości. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Demeter i Korze z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Rola Fatum w świecie starożytnym. Omów zagadnienie na podstawie mitu o rodzie Labdakidów z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Motyw labiryntu w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Tezeuszu i Ariadnie z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Mity jako metafory ludzkiego losu i działania. Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Heraklesie z
    “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. 2023 Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie wybranego mitu z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. 2023 Jaki jest los dobroczyńców ludzkości? Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Homer, “Iliada”(fragmenty)

  1. 2023 Konflikty jako źródło literackiego obrazu wojny. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Cierpienie i heroizm jako dwa aspekty postawy człowieka w zmaganiu z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Troja jako symbol upadku świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sofokles, “Antygona”

  1. Motyw cierpienia po stracie bliskich. Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Jak literatura antyczna przedstawia tragizm ludzkiego losu? Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

“Legenda o świętym Aleksym” (fragmenty)

  1. Motyw pięknego umierania i jego rola w średniowiecznej literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Człowiek średniowieczny wobec spraw ostatecznych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Asceza jako wartość. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

“Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)

  1. 2023 Groza i komizm w obrazie śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Średniowieczne kreacje obrazu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Satyryczny wizerunek grzesznej ludzkiej natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

“Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” (fragmenty)

  1. Franciszkańska idea umiłowania natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Relacje z Bogiem i światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Franciszkański ideał ubóstwa jako model ascezy. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

“Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)

  1. 2023 Wzór rycerza idealnego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gall Anonim, “Kronika polska” (fragmenty)

  1. Funkcja idealizowania bohaterów w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Tradycja narodowa i jej znaczenie w historiografii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Średniowieczne kreacje literackie idealnego rycerza i władcy. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Dante Alighieri, “Boska komedia” (fragmenty)

  1. 2023 Motyw winy i kary w tradycji literackiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Motyw wędrówki i jego literackie realizacje. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Literacki obraz piekła. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Kochanowski, “Odprawa posłów greckich”

  1. Tragiczny los jednostki i zbiorowości jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Inspiracje mitologiczne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Motyw władzy w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Rola kostiumu historycznego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Piotr Skarga, “Kazania sejmowe” (fragmenty)

  1. 2023 Obraz Polski i Polaków. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kazań sejmowych” Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Refleksje o polskich wadach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kazań sejmowych” Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Chryzostom Pasek, “Pamiętniki” (fragmenty)

  1. 2023 Sarmacki portret polskiego szlachcica. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Ideał życia ziemiańskiego i rodzinnego ładu. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, “Makbet”

  1. 2023 Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Wina jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Literacki wizerunek tyrana. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Motyw władzy. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Wizerunek kobiety w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Rola postaci fantastycznych i zjawisk nadprzyrodzonych w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, “Skąpiec”

  1. Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Konflikt pokoleń jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane bajki

  1. 2023 Uniwersalizm prawdy o naturze ludzkiej w bajkach. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Alegoryczność i jej znaczenie w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, “Konrad Wallenrod”

  1. 2023 Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Wzniosłość narodowej tradycji a dramat jednostki. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jakie problemy egzystencjalne i polityczne przedstawia literatura? Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 W jaki sposób literatura przedstawia problem wyboru między życiem prywatnym a obowiązkiem wobec ojczyzny? Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, “Pan Tadeusz”

  1. 2023 Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Obraz dworu szlacheckiego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Motyw tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Rola tradycji patriotycznych. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Literackie portrety polskiej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. 2023 Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. 2023 Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Emigracja jako doświadczenie Polaków. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, “Dziady” część II

  1. 2023 Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, “Dziady” część III

  1. 2023 Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Ludzkie dążenie do wolności. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Bohater literacki wobec samotności. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Dramat romantyczny i narodowy. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. 2023 Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. 2023 Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. 2023 Sybir jako symbol cierpienia narodu. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. 2023 Bunt wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, “Balladyna”

  1. Funkcja wątków baśniowych i fantastycznych w kreacji świata przedstawionego utworu. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Motyw zbrodni i kary. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Matka jako postać tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, “Kordian”

  1. 2023 Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Postawy dekadencji, zwątpienia i nudy. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Motyw poświęcenia życia dla dobra ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, “Lalka”

  1. Obowiązki jednostki wobec zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jaką rolę odgrywa majątek i pochodzenie w relacjach międzyludzkich? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Kreacje kobiece w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Motyw walki człowieka o własne szczęście. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Miłość jako siła motywująca do działania. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. 2023 Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. 2023 Obraz polskiego społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. 2023 Rola wspomnień w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Momenty przełomowe w życiu bohaterów. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Różne wizerunki człowieka zakochanego. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. 2023 Cena bycia idealistą. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  14. 2023 Miasto jako metropolia w ujęciu realistów. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  15. Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Eliza Orzeszkowa, “Gloria victis”

  1. 2023 Motyw bohaterów zapomnianych przez naród. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Przyroda jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, “Potop”

  1. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Sposoby ukazania zbiorowości w sytuacji zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Motyw przemiany duchowej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Sposoby i cel ukazywania wydarzeń historycznych w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Motyw winy, kary i odpuszczenia. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Wizerunek obrońcy ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. 2023 Obraz Polski i Polaków w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Etos rycerski jako punkt odniesienia dla kreacji bohaterów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, “Zbrodnia i kara”

  1. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Miasto jako przestrzeń destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Obraz przemiany wewnętrznej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Obraz miasta i jego mieszkańców. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Literackie portrety kobiet. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka? Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury? Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, “Wesele”

  1. Artysta jako bohater literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Jak realizowany jest w literaturze motyw tańca? Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Rola duchów, widm i zjaw w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Symbolika narodowa i jej funkcja w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Kreacja postaci inteligenta. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Funkcje przedmiotów i postaci symbolicznych w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Relacje między przedstawicielami różnych grup społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Funkcja proroctw i przepowiedni w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. 2023 Refleksja nad narodem jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Symboliczny sens chocholego tańca w kontekście polskiej kultury i historii. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. 2023 Relacja świata realistycznego i fantastycznego. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. 2023 Rozprawa z narodowymi mitami. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Jaką ocenę dziejów Polski zawiera literatura? Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  14. Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  15. Motyw wesela i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, “Przedwiośnie”

  1. 2023 Młodość jako czas buntu. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Wpływ otoczenia na życiowe wybory ludzi. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Różnice i podziały społeczne jako źródło konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Relacje między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Rola marzeń w życiu człowieka i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Literacki wizerunek matki. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Jak bunt i samotność kształtują bohatera literackiego? Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Utracone złudzenia jako źródło dramatu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. 2023 Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, “Proszę państwa do gazu”

  1. 2023 Literacki obraz zdehumanizowanego świata. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Sytuacje tragicznych wyborów. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Hierarchia wartości w sytuacjach granicznych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, “Ludzie, którzy szli”

  1. 2023 Kaci i ofiary – obraz międzyludzkich relacji w obozie. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak świadectwa ludobójstwa uobecniane są w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Na czym polega dehumanizacja człowieka? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, “Inny świat”

  1. 2023 Postawy człowieka w sytuacji ekstremalnej. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Refleksje na temat wartości ludzkiego życia. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Literatura dokumentu osobistego jako świadectwo pamięci. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Pamięć o historii utrwalona w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata Gustawa” Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Jakie znaczenie ma tytuł do zrozumienia sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Moralność obozowa jako wynik zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Granice ludzkiej godności i upodlenia. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Człowiek wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, “Zdążyć przed Panem Bogiem”

  1. 2023 Literatura faktu jako źródło wiedzy o przeszłości. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Świadectwo heroizmu – obraz egzystencji i walki Żydów w getcie warszawskim. Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Ile jest warte ludzkie życie? Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Świat za murem –perspektywy życia w okupowanej Warszawie. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Dwie perspektywy wyścigu w walce o życie – wojenna i powojenna. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, “Dżuma”

  1. 2023 Motyw cierpienia niezawinionego i jego znaczenie dla przesłania utworu. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Trudne wybory w sytuacjach krańcowych. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Powinności moralne człowieka w obliczu zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Człowiek w obliczu zła. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Pytania egzystencjalne w obliczu doświadczenia cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Topos oblężonego miasta. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, “Rok 1984”

  1. 2023 Funkcjonowanie jednostki w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Raj zbudowany na ziemi, czyli o antyutopii. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Idealistyczne wizje społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Od szlachetnych idei doskonałego państwa do tyranii. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. 2023 Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Literacka refleksja nad kondycją świata i jego przyszłością. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. 2023 Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. 2023 Wizja społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, “Tango”

  1. Konflikt idei społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. 2023 Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Konflikt i spór pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Koncepcja teatru absurdu. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Konserwatyzm i postępowość jako sprzeczne idee społeczne. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. 2023 Groteskowa reinterpretacja motywu tańca. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu “Raport o stanie wojennym”

  1. Literacki zapis historii najnowszej. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Dystans między władzą i obywatelem. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. 2023 Stan wojenny z perspektywy zwykłego człowieka. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, “Górą Edek”

  1. 2023 Znaczenie tytułu i jego rola w odczytaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Metafora jako sposób ukazania rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jacek Dukaj, “Katedra”

  1. 2023 Człowiek jako cząstka kosmicznej katedry. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2.  Symboliczny sens odradzającej się wiecznie budowli. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3.  Symboliczne znaczenie światła i mroku w kreacji obrazu świata. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Człowiek w poszukiwaniu prawdy o sobie i świecie. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, “Miejsce”

  1. Motyw przemijania i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Kultura i tradycja jako źródła tożsamości człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. 2023 Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Powojenna historia kresów i próba jej ocalenia. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Miejsca jako przestrzeń kształtowania tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, “Profesor Andrews w Warszawie”

  1. 2023 Literacki obraz stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Obraz Warszawy i jej mieszkańców w dramatycznym momencie historycznym. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Facebook
  • Twitter
  • 1Artboard 1 copy 2
    Snapchat
  • Whatsapp
  • Email

Wyślij znajomym...
    

Strony portalu

Opracowania i streszczeniaWiersze - analizySłownik terminów literackichPoradnik maturalny Testy maturalne Części mowy Szkoła 21. wieku Fan - blog Sens - cytaty, memy Podanie o pracę i cv Czuwaj! - Leksykon...    Czuwaj! Leksykon wiedzy harcerskiej Bajki Ezopa    Bajki Ezopa

Opracowania

Antygona
Bajki robotów
Cierpienia młodego Wertera
Dziady cz. II
Dziady cz. III
Dziady cz. IV
Dżuma
Ferdydurke
Granica
Hamlet
Inny świat
Janko Muzykant
Jądro ciemności
Kamienie na szaniec
Kamizelka
Kopciuszek
Kordian
Król Edyp
Lalka
Latarnik
Ludzie bezdomni
Makbet
Mały Książę
Mendel Gdański
Mistrz i Małgorzata
Moralność pani Dulskiej
Nie-Boska komedia
Odprawa posłów greckich
Opowieść wigilijna
Pan Tadeusz
Potop
Pożegnanie z Marią
Proces
Przedwiośnie
Przypowieści biblijne
Skąpiec
Syzyfowe prace
Śluby panieńskie
Świętoszek
Tango
Ten obcy
Wesele
Zbrodnia i kara
Zdążyć przed Panem Bogiem
Zemsta
Szkoła 21. wieku

Felietony

Analiza lektur metodą MOL Matura 2023 - poradnik Matura próbna zdalnie Podmiot liryczny Edukacyjne Wyzwania Medialne Średnia ważona w szkole Strażnicy bramy Lekcja demokracji opowiadanie
lekturki.pl strona główna
2008 © 2023 Roman Rzadkowski | O portalu, kontakt | Polityka prywatności, regulamin
Używamy plików cookie na tej stronie, aby zapewnić Ci odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje.
Cookie SettingsAkceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT