1. Zestaw zadań2. Przebieg egzaminu3. Zasady oceniania4. Inny kontekstu5. Lista lektur 6. Zagadnienia + Aneks2
Materiał oparty na Informatorze CKE EM2023, z dnia 25.03.2022 r.
Egzamin maturalny z języka polskiego w części ustnej sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki.
Czas egzaminu: 30 minut
Struktura zakłada trzy części
- przygotowania zdającego do odpowiedzi – 15 minut.
- wypowiedzi monologowych zdającego dotyczących zadań z wylosowanego zestawu
egzaminacyjnego – 10 minut. - rozmowy zdającego z zespołem przedmiotowym związanej z tymi wypowiedziami –
5 minut.
W czasie trwania części ustnej egzaminu maturalnego zdającemu nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Ponadto zdający nie może korzystać ze słowników i innych pomocy.
1. Zestaw zadań
Zestaw zadań egzaminacyjnych składa się z dwóch zadań:
- zadanie 1. zawiera zagadnienie sprawdzające znajomość treści i problematyki lektury obowiązkowej – zamieszczonej w podstawie programowej na poziomie podstawowym do realizacji w całości lub we fragmentach lub lektury wymienionej w punkcie I.1.12) – i tworzenie wypowiedzi na jej temat z uwzględnieniem wybranego kontekstu
- zadanie 2. dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki albo
językiem; zdający omawia je na podstawie dołączonego do polecenia materiału w postaci
tekstu literackiego lub nieliterackiego albo tekstu ikonicznego.
Cechy zadań egzaminacyjnych
Zadanie 1.:
- składa się z polecenia, zawierającego zagadnienie w formie twierdzenia lub pytania, odnoszącego się do lektury obowiązkowej oraz wybranego kontekstu zgodnie ze schematem przedstawionym w TABELI 2.
- daje możliwość sprawdzenia znajomości treści i problematyki lektury obowiązkowej wskazanej w podstawie programowej na poziomie podstawowym oraz umiejętności interpretacji utworów z wykorzystaniem wiedzy historyczno- i teoretycznoliterackiej oraz kulturowej
- umożliwia zdającemu zaprezentowanie poziomu dojrzałości intelektualnej, pogłębionego
rozumienia literatury, a także wykazanie się sprawnością językowo-retoryczną.
SCHEMAT POLECENIA DO | ||
---|---|---|
LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ W CAŁOŚCI | LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ WE FRAGMENTACH | |
ZAGADNIENIE W FORMIETWIERDZENIA LUB PYTANIA | np. Motyw cierpienia niezawinionego. | np. Czym dla człowieka może być doświadczenie samotności? |
ELEMENT 1. POLECENIA: WSKAZANIE LEKTURY | Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. | Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Legendy o św. Aleksym”. |
ELEMENT 2. POLECENIA: KONTEKST | W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. | W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. |
Zadanie 2.:
- składa się z polecenia i tekstu (w zadaniach stosowane są trzy typy tekstów: nieliterackie,
literackie i ikoniczne), zawierającego zagadnienie w formie twierdzenia lub pytania odnoszącego się do załączonego tekstu oraz wybranego kontekstu zgodnie z przedstawionym w TABELI 3. schematem - umożliwia zdającemu wykazanie się dojrzałością intelektualną, orientacją w problemach
kultury, w tym literatury, sztuki lub języka, a także wykazanie się sprawnością językoworetoryczną
oraz rozumieniem tekstu stanowiącego inspirację do wypowiedzi - odwołuje się do wiadomości i umiejętności z III etapu edukacyjnego.
SCHEMAT POLECENIA DO | |||
---|---|---|---|
LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ W CAŁOŚCI | LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ OMAWIANEJ WE FRAGMENTACH | Z JĘZYKIEM (ZADANIA ZAWIERAJĄCE MATERIAŁ DO ANALIZY JĘZYKOWEJ) | |
ZAGADNIENIE W FORMIETWIERDZENIA LUB PYTANIA | np. Kryzys wartości w świecie skażonym złem. | np. Tworzenie – naśladowanie rzeczywistości czy jej wyobrażanie? | np. Zróżnicowanie językowe wypowiedzi jako sposób wyrażania emocji. |
ELEMENT 1. POLECENIA: WSKAZANIE LEKTURY | Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału | Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału | Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału |
ELEMENT 2. POLECENIA: KONTEKST | oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego. | oraz wybranego utworu literackiego. | oraz wybranego tekstu kultury albo utworu literackiego, albo własnych doświadczeń komunikacyjnych. |
Wybrany utwór literacki, będący drugim tekstem, do którego odwołuje się zdający w swojej wypowiedzi, może być:
- lekturą obowiązkową
- lekturą uzupełniającą
- utworem literackim niebędącym lekturą, w tym utworem poetyckim.
2. Przebieg egzaminu
PRZEBIEG EGZAMINU | CZAS TRWANIA | |
---|---|---|
CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE |
Zdający losuje zestaw egzaminacyjny zawierający dwa zadania. | – |
PRZYGOTOWANIE ZDAJĄCEGO DO WYPOWIEDZI MONOLOGOWYCH |
Zdający przygotowuje się do wygłoszenia wypowiedzi monologowych na dwa tematy zamieszczone w wylosowanym zestawie (może w tym czasie przygotować ramowy plan wypowiedzi, konspekt, notatki pomocnicze). |
Nie więcej niż 15 minut. |
WYPOWIEDZI MONOLOGOWE ZDAJĄCEGO |
Zdający wygłasza wypowiedzi monologowe. Wypowiedzi monologowe zdającego nie mogą być przerywane przez zespół przedmiotowy (z wyjątkiem sytuacji, kiedy upłynął czas na nie przeznaczony).Zdający nie musi realizować zadań w kolejności, w jakiej zostały zamieszczone w zestawie zadań egzaminacyjnych – może rozpocząć wypowiedź od wybranego przez siebie zadania. |
Nie więcej niż 10 minut (może je wygłosić w czasie krótszym niż 10 minut). |
ROZMOWA ZESPOŁU PRZEDMIOTOWEGO ZE ZDAJĄCYM |
Rozmowa zespołu przedmiotowego ze zdającym może dotyczyć:
W trakcie rozmowy zdający odpowiada na pytania, realizuje polecenia lub odnosi się do zagadnienia przedstawionego przez zespół przedmiotowy (łącznie od 1 do 3 pytań/poleceń/zagadnień). Zadawane pytania nie mogą dotyczyć faktograficznych detali dotyczących lektury obowiązkowej / omówionych tekstów kultury. Co najmniej jedno z pytań/poleceń/zagadnień w rozmowie do zadania 1. i/lub zadania 2. będzie dotyczyło refleksji indywidualnej zdającego związanej z omawianym problemem, tzn. zostanie sformułowane w taki sposób, aby umożliwić • w przypadku tematu: Czym dla człowieka może być doświadczenie samotności? zdający może zostać poproszony o odpowiedź np. na takie pytania: ✓ Czy wyobrażasz sobie swoje życie w samotności, takie jak Konrada z III cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza? Uzasadnij • w przypadku tematu: Tworzenie – naśladowanie rzeczywistości czy jej wyobrażanie? zdający może zostać ✓ Którą strategię tworzenia przyjęłabyś/przyjąłbyś, gdybyś była/był artystą: klasyczną czy awangardową? Uzasadnij odpowiedź. Uzasadnij odpowiedź. |
Nie więcej niż 5 minut. |
Wykonanie obu zadań egzaminacyjnych w części ustnej wymaga:
- zrozumienia tematów wypowiedzi i sformułowanych w nich zagadnień
- wykorzystania znajomości lektury obowiązkowej i umiejętności jej odczytania do omówienia zagadnienia określonego w zadaniu 1.
- odczytania (interpretacji) dołączonego tekstu kultury pod kątem wskazanego w poleceniu
zagadnienia, odwołania się do innych tekstów kultury albo własnych doświadczeń, wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu historii i teorii literatury, języka i retoryki do omówienia zagadnienia określonego w zadaniu 2. - odwołania się do wybranych kontekstów związanych z tematem wypowiedzi
- opracowania wypowiedzi pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym
- wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami retoryki
- udziału w rozmowie dotyczącej zagadnienia/zagadnień określonych w poleceniu/ poleceniach oraz wygłoszonych wypowiedzi monologowych.
3. Zasady oceniania
Za egzamin ustny zdający będzie mógł otrzymać maksymalnie 30 punktów. Oceniając wypowiedzi zdającego, członkowie zespołu przedmiotowego będą przydzielali punkty w czterech kryteriach, tj.:
- aspekt merytoryczny wypowiedzi monologowych w zadaniach 1. i 2. (od 0 do 16 pkt)
- kompozycja wypowiedzi monologowych w zadaniach 1. i 2. oceniana łącznie (od 0 do 4 pkt)
- aspekt merytoryczny wypowiedzi podczas rozmowy (od 0 do 6 pkt)
- zakres i poprawność środków językowych w wypowiedziach monologowych oraz podczas rozmowy (od 0 do 4 pkt).
Zdający zda część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego, jeżeli uzyska 30% możliwych do uzyskania, tj. 9 punktów. Wagi poszczególnych kryteriów przedstawiono poniżej w tabeli.
Kryteria oceniania wypowiedzi ustnej | Maksymalna ilość punktów |
---|---|
Aspekt merytoryczny wypowiedzi monologowych | 16 (~53%) |
Kompozycja wypowiedzi monologowych | 4 (~13%) |
Aspekt merytoryczny wypowiedzi podczas rozmowy | 6 (~20%) |
Zakres i poprawność środków językowych w wypowiedziach zdającego | 4(~13%) |
4. Inny kontekst
Materiał własny
Co oznaczają polecenia “odwołaj się do innego kontekstu” czy “uwzględnij inny kontekst”?
Termin kontekst oznacza związek, łączność, zależność. Zatem pytanie o kontekst może mieć postać: “Omówiłaś pojęcie miłości do ojczyzny w wierszu Reduta Ordona a czy występuje ono w jakimś innym kontekście?” – czyli gdzie jeszcze zetknęłaś się z wątkiem “miłości do ojczyzny”? Proste? W jakim innym dziele, epoce, filmie, książce, malarstwie, piosence itp. też ten wątek się pojawił?
Masz prawo powiedzieć wszystko, co wiesz na tyle, ile wystarczy czasu, zatem kontrolując zegar, mów coś w rodzaju:
“Miłość do ojczyzny pojawia się jako hasło epoki romantyzmu, gdzie na pierwszym… Pamiętamy ten wątek z Pana Tadeusza, gdzie Jacek Soplica jako ksiądz Robak przygotowuje powstanie na Litwie, aby uprzedzić i wspomóc wojska Napoleona… W Konradzie Wallenrodzie główny bohater… Jednak jeszcze przed epoką romantyzmu wątek miłości ojczyzny pojawił się w pieśniach Jana Kochanowskiego. Pamiętam, jak poeta nawoływał szlachtę do obrony granic w “Pieśni o spustoszenia Podola… Również w Młodej Polsce w Weselu Stanisława Wyspiańskiego… W życiu społecznym naszej klasy również się pojawił. Wspólnie przygotowywaliśmy akademię na 11 listopada…”
Komentarz.
Skoro wyczerpująco omówisz wskazany w zagadnieniu utwór, to nie skupiaj się na streszczaniu innego, jednego, ale z powodu “znikającego czasu” zasygnalizuj występowanie problemu w kilku innych kontekstach, miejscach, w których się z nim zetknęłaś. Jeśli była to manifestacja, słuchowisko, etiuda filmowa czy plakat wykonywany w jakiejś akcji samorządu klasowego, akademia szkolna – też możesz napomknąć.
Słowem jako “kierowca z prawem jazdy” nie patrz tylko w jedna stronę, “rozglądnij się wokół”. Ale pamiętaj, skoncentruj się na faktach z dzieł. Żeby to nie było stękanie typu: “A, tak, pamiętam, że na lekcji coś mówiliśmy, ale nie pamiętam, co to była za książka? (sprawdzasz czy komisja wie?) Chyba o jakimś bohaterze biorącym udział w powstaniu. Nie pamiętam dokładnie, ale później został skazany na Syberię. I gdy z niej wrócił zakochał się w Łęckiej albo jakoś tak…” Litości, tak się nie odpowiada na maturze, please!
Po co konteksty? Znajdując inne konteksty, udowadniasz, że masz świadomość uniwersalności zagadnienia i jesteś wszechstronna, “możesz godzinami o tym opowiadać”. Zrób dobre wrażenie.
A jeśli nagle podczas matury znajdziesz ochotę i czas, aby wtrącić kilka słów o filmie lub serialu, który będzie pasował do zagadnienia, nie wahaj się. Jednak nie przesadź i nie konfabuluj. Przygotuj sobie dwa, trzy filmy, dwie, trzy lekturki jako “tajną broń”, której zawsze będzie można użyć, aby pokazać problem w szerszej perspektywie. Zobacz też artykuł “Matura z Iron Mana”, aby wiedzieć, jak inni ratowali się i będą się ratować z opresji maturalnych.
Wcześniej polecenie maturalne brzmiało: “odwołaj się do innego dzieła kultury”, czyli książki, filmu, serialu, teatru, malarstwa lub innego rodzaju sztuki np. muzyki. To jest to samo. Oprócz wymienionych dzieł kultury Twój problem z zagadnienia maturalnego może wystąpić w kontekstach:
- teorii literatury (zob. słownik terminów literackiej), historii Polski i literatury (zob. opracowania)
- epoki literackiej (zob. epoki literackie)
- biografii autora (przypomnij sobie ważne biografie, ale tylko te, które były na zajęciach, zerknij też na genezę powstania lektur (zob. opracowania)
- historii, filozofii, polityki, wos-u (zob. epoki literackie)
- spektaklu (spektakl teatralny, teatr telewizji)
Podpowiedź. Masz jedną szansę, aby pokazać, że widzisz zagadnienie wielowymiarowo a omawiany wątek, motyw czy problem dostrzegasz nie tylko we wskazanym utworze, ale i w innych… kontekstach. Jeśli wyczerpująco odpowiesz na pytanie a nie znajdziesz żadnego odwołania, trudno.
5. Lista lektur i zagadnienia
Dotyczy maturzystów liceów 4-letnich 2023
2023 – Aneks 2 z 1. marca 2023 określa liczbę zagadnień do 110, skreślono 60. (zob. Aneks 2 na stronie CKE)
- Biblia
- Jan Parandowski, “Mitologia”
- Homer, “Iliada”(fragmenty)
- Sofokles, “Antygona”
- “Legenda o świętym Aleksym” (fragmenty)
- “Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- “Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” (fragmenty)
- “Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
- Gall Anonim, “Kronika polska” (fragmenty)
- Dante Alighieri, “Boska komedia” (fragmenty)
- Jan Kochanowski, “Odprawa posłów greckich”
- Piotr Skarga, “Kazania sejmowe” (fragmenty)
- Jan Chryzostom Pasek, “Pamiętniki” (fragmenty)
- William Szekspir, “Makbet”
- Molier, “Skąpiec”
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Adam Mickiewicz, “Konrad Wallenrod”
- Adam Mickiewicz, “Pan Tadeusz”
- Adam Mickiewicz, “Dziady” część II
- Adam Mickiewicz, “Dziady” część III
- Juliusz Słowacki, “Balladyna”
- Juliusz Słowacki, “Kordian”
- Bolesław Prus, “Lalka”
- Eliza Orzeszkowa, “Gloria victis”
- Henryk Sienkiewicz, “Potop”
- Fiodor Dostojewski, “Zbrodnia i kara”
- Stanisław Wyspiański, “Wesele”
- Stefan Żeromski, “Przedwiośnie”
- Tadeusz Borowski, “Proszę państwa do gazu”
- Tadeusz Borowski, “Ludzie, którzy szli”
- Gustaw Herling-Grudziński, “Inny świat”
- Hanna Krall, “Zdążyć przed Panem Bogiem”
- Albert Camus, “Dżuma”
- George Orwell, “Rok 1984”
- Sławomir Mrożek, “Tango”
- Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu “Raport o stanie wojennym”
- Marek Nowakowski, “Górą Edek”
- Jacek Dukaj, “Katedra”
- Andrzej Stasiuk, “Miejsce”
- Olga Tokarczuk, “Profesor Andrews w Warszawie”
Biblia
- 2023 Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jak człowiek może się zachować w obliczu cierpienia? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawa człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw marności świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Refleksje na temat sensu życia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni nad Pieśniami. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Psalmów. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Literacki obraz końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Apokaliptyczna wizja Sądu Ostatecznego jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Biblii. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Parandowski, “Mitologia”
- 2023 Jaki obraz ludzkiego losu kreuje literatura? Omów zagadnienie na podstawie mitu o Syzyfie z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw matczynej miłości. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Demeter i Korze z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Rola Fatum w świecie starożytnym. Omów zagadnienie na podstawie mitu o rodzie Labdakidów z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw labiryntu w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Tezeuszu i Ariadnie z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Mity jako metafory ludzkiego losu i działania. Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Heraklesie z
“Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. - 2023 Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie wybranego mitu z “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jaki jest los dobroczyńców ludzkości? Omów zagadnienie na podstawie “Mitologii” Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Homer, “Iliada”(fragmenty)
- 2023 Konflikty jako źródło literackiego obrazu wojny. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Cierpienie i heroizm jako dwa aspekty postawy człowieka w zmaganiu z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Troja jako symbol upadku świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sofokles, “Antygona”
- Motyw cierpienia po stracie bliskich. Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jak literatura antyczna przedstawia tragizm ludzkiego losu? Omów zagadnienie na podstawie “Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
“Legenda o świętym Aleksym” (fragmenty)
- Motyw pięknego umierania i jego rola w średniowiecznej literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek średniowieczny wobec spraw ostatecznych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Asceza jako wartość. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Legendy o świętym Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
“Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- 2023 Groza i komizm w obrazie śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Średniowieczne kreacje obrazu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Satyryczny wizerunek grzesznej ludzkiej natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
“Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” (fragmenty)
- Franciszkańska idea umiłowania natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacje z Bogiem i światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Franciszkański ideał ubóstwa jako model ascezy. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
“Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
- 2023 Wzór rycerza idealnego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Gall Anonim, “Kronika polska” (fragmenty)
- Funkcja idealizowania bohaterów w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Tradycja narodowa i jej znaczenie w historiografii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Średniowieczne kreacje literackie idealnego rycerza i władcy. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Dante Alighieri, “Boska komedia” (fragmenty)
- 2023 Motyw winy i kary w tradycji literackiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw wędrówki i jego literackie realizacje. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literacki obraz piekła. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Boskiej komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Kochanowski, “Odprawa posłów greckich”
- Tragiczny los jednostki i zbiorowości jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Inspiracje mitologiczne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw władzy w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola kostiumu historycznego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Piotr Skarga, “Kazania sejmowe” (fragmenty)
- 2023 Obraz Polski i Polaków. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kazań sejmowych” Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Refleksje o polskich wadach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Kazań sejmowych” Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Chryzostom Pasek, “Pamiętniki” (fragmenty)
- 2023 Sarmacki portret polskiego szlachcica. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Ideał życia ziemiańskiego i rodzinnego ładu. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów “Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
William Szekspir, “Makbet”
- 2023 Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wina jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literacki wizerunek tyrana. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw władzy. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Wizerunek kobiety w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Rola postaci fantastycznych i zjawisk nadprzyrodzonych w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Molier, “Skąpiec”
- Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Konflikt pokoleń jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- 2023 Uniwersalizm prawdy o naturze ludzkiej w bajkach. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Alegoryczność i jej znaczenie w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, “Konrad Wallenrod”
- 2023 Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wzniosłość narodowej tradycji a dramat jednostki. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie problemy egzystencjalne i polityczne przedstawia literatura? Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego. Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 W jaki sposób literatura przedstawia problem wyboru między życiem prywatnym a obowiązkiem wobec ojczyzny? Omów zagadnienie na podstawie “Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, “Pan Tadeusz”
- 2023 Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Obraz dworu szlacheckiego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola tradycji patriotycznych. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literackie portrety polskiej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Emigracja jako doświadczenie Polaków. Omów zagadnienie na podstawie “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, “Dziady” część II
- 2023 Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, “Dziady” część III
- 2023 Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Ludzkie dążenie do wolności. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Bohater literacki wobec samotności. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Dramat romantyczny i narodowy. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Sybir jako symbol cierpienia narodu. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Bunt wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie “Dziadów” część III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Juliusz Słowacki, “Balladyna”
- Funkcja wątków baśniowych i fantastycznych w kreacji świata przedstawionego utworu. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw zbrodni i kary. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Matka jako postać tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie “Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Juliusz Słowacki, “Kordian”
- 2023 Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawy dekadencji, zwątpienia i nudy. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw poświęcenia życia dla dobra ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie “Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Bolesław Prus, “Lalka”
- Obowiązki jednostki wobec zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaką rolę odgrywa majątek i pochodzenie w relacjach międzyludzkich? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Kreacje kobiece w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw walki człowieka o własne szczęście. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Miłość jako siła motywująca do działania. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Obraz polskiego społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Rola wspomnień w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Momenty przełomowe w życiu bohaterów. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne wizerunki człowieka zakochanego. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Cena bycia idealistą. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Miasto jako metropolia w ujęciu realistów. Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? Omów zagadnienie na podstawie “Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Eliza Orzeszkowa, “Gloria victis”
- 2023 Motyw bohaterów zapomnianych przez naród. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Przyroda jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie utworu “Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Henryk Sienkiewicz, “Potop”
- Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sposoby ukazania zbiorowości w sytuacji zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw przemiany duchowej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Sposoby i cel ukazywania wydarzeń historycznych w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Motyw winy, kary i odpuszczenia. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wizerunek obrońcy ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Obraz Polski i Polaków w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Etos rycerski jako punkt odniesienia dla kreacji bohaterów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Fiodor Dostojewski, “Zbrodnia i kara”
- Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miasto jako przestrzeń destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Obraz przemiany wewnętrznej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Obraz miasta i jego mieszkańców. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Literackie portrety kobiet. Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka? Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury? Omów zagadnienie na podstawie “Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stanisław Wyspiański, “Wesele”
- Artysta jako bohater literacki. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jak realizowany jest w literaturze motyw tańca? Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Rola duchów, widm i zjaw w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symbolika narodowa i jej funkcja w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Kreacja postaci inteligenta. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Funkcje przedmiotów i postaci symbolicznych w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacje między przedstawicielami różnych grup społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Funkcja proroctw i przepowiedni w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Refleksja nad narodem jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczny sens chocholego tańca w kontekście polskiej kultury i historii. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacja świata realistycznego i fantastycznego. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Rozprawa z narodowymi mitami. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaką ocenę dziejów Polski zawiera literatura? Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw wesela i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stefan Żeromski, “Przedwiośnie”
- 2023 Młodość jako czas buntu. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Wpływ otoczenia na życiowe wybory ludzi. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różnice i podziały społeczne jako źródło konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacje między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola marzeń w życiu człowieka i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literacki wizerunek matki. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak bunt i samotność kształtują bohatera literackiego? Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Utracone złudzenia jako źródło dramatu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie “Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Tadeusz Borowski, “Proszę państwa do gazu”
- 2023 Literacki obraz zdehumanizowanego świata. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sytuacje tragicznych wyborów. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Hierarchia wartości w sytuacjach granicznych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Tadeusz Borowski, “Ludzie, którzy szli”
- 2023 Kaci i ofiary – obraz międzyludzkich relacji w obozie. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak świadectwa ludobójstwa uobecniane są w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Na czym polega dehumanizacja człowieka? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Gustaw Herling-Grudziński, “Inny świat”
- 2023 Postawy człowieka w sytuacji ekstremalnej. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Refleksje na temat wartości ludzkiego życia. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literatura dokumentu osobistego jako świadectwo pamięci. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Pamięć o historii utrwalona w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata Gustawa” Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jakie znaczenie ma tytuł do zrozumienia sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Moralność obozowa jako wynik zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Granice ludzkiej godności i upodlenia. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie “Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Hanna Krall, “Zdążyć przed Panem Bogiem”
- 2023 Literatura faktu jako źródło wiedzy o przeszłości. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Świadectwo heroizmu – obraz egzystencji i walki Żydów w getcie warszawskim. Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Ile jest warte ludzkie życie? Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Świat za murem –perspektywy życia w okupowanej Warszawie. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Dwie perspektywy wyścigu w walce o życie – wojenna i powojenna. Omów zagadnienie na podstawie książki “Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Albert Camus, “Dżuma”
- 2023 Motyw cierpienia niezawinionego i jego znaczenie dla przesłania utworu. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Trudne wybory w sytuacjach krańcowych. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Powinności moralne człowieka w obliczu zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Człowiek w obliczu zła. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Pytania egzystencjalne w obliczu doświadczenia cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Topos oblężonego miasta. Omów zagadnienie na podstawie “Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
George Orwell, “Rok 1984”
- 2023 Funkcjonowanie jednostki w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Raj zbudowany na ziemi, czyli o antyutopii. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Idealistyczne wizje społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Od szlachetnych idei doskonałego państwa do tyranii. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Literacka refleksja nad kondycją świata i jego przyszłością. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Wizja społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści “Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sławomir Mrożek, “Tango”
- Konflikt idei społecznych. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Konflikt i spór pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Koncepcja teatru absurdu. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konserwatyzm i postępowość jako sprzeczne idee społeczne. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Groteskowa reinterpretacja motywu tańca. Omów zagadnienie na podstawie “Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu “Raport o stanie wojennym”
- Literacki zapis historii najnowszej. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Dystans między władzą i obywatelem. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Stan wojenny z perspektywy zwykłego człowieka. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Marek Nowakowski, “Górą Edek”
- 2023 Znaczenie tytułu i jego rola w odczytaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Metafora jako sposób ukazania rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Górą Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jacek Dukaj, “Katedra”
- 2023 Człowiek jako cząstka kosmicznej katedry. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczny sens odradzającej się wiecznie budowli. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczne znaczenie światła i mroku w kreacji obrazu świata. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek w poszukiwaniu prawdy o sobie i świecie. Omów zagadnienie na podstawie “Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Andrzej Stasiuk, “Miejsce”
- Motyw przemijania i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Kultura i tradycja jako źródła tożsamości człowieka. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- 2023 Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Powojenna historia kresów i próba jej ocalenia. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miejsca jako przestrzeń kształtowania tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Omów zagadnienie na podstawie “Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Olga Tokarczuk, “Profesor Andrews w Warszawie”
- 2023 Literacki obraz stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Obraz Warszawy i jej mieszkańców w dramatycznym momencie historycznym. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania “Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.