Skip to content
Polecenia
- Odpowiedz, na jakie zjawisko charakterystyczne dla epok literackich wskazuje autor w akapicie 1.
- Wymień wskazane przez autora przyczyny popularności tematyki związanej ze śmiercią.
- Wyjaśnij, jak tłumaczono klęski żywiołowe i jak próbowano ich uniknąć. (akapit 2.)
- Wymień trzy zjawiska związane z „morową śmiercią”, które podkreśla autor artykułu.
- Na jaką, oprócz zarazy, przyczynę masowego umierania w średniowieczu wskazuje autor? Przedstaw skutki tego zjawiska.
- Wymień cztery powody stałej obecności śmierci w życiu codziennym Europejczyków późnego średniowiecza. (akapit 6.)
- Akapit 6. jest podsumowaniem. Wynotuj wnioski, które zostały w nim zawarte.
- Wyodrębnij w tekście całości treściowe i nadaj im tytuły.
- Podaj trzy przykłady z tekstu, wskazujące na to, że artykuł jest napisany stylem naukowym.
Odpowiedzi
- W każdej epoce pojawiają się tematy (motywy), które we wcześniejszych nie byty zauważane, natomiast stają się aktualnym problemem pod wpływem warunków społeczno-politycznych oraz panującej religii i filozofii.
- źródła popularności tematyki związanej ze śmiercią to: klęski żywiołowe, zarazy i stanowiący ich konsekwencję głód oraz wojny. Czynniki te nie pozwalały ludziom wspomnianego czasu zapomnieć o stałej obecności śmierci.
- Klęski żywiołowe tłumaczono gniewem Bożym i usiłowano przeciwstawiać się im błaganiem Boga o litość.
- Zjawiska związane z „morową śmiercią” to: głód, prowadzący do zgłaszania się mas chłopstwa na wyprawy krzyżowe, masowość umierania, oswojenie się z widokiem śmierci.
- Drugą przyczyną masowego umierania byty wojny.
- Cztery powody obecności śmierci w życiu Europejczyków:
- zaraza,
- głód,
- wojna,
- publiczne egzekucje.
- Wnioski: człowiek średniowiecza byt oswojony z widokiem śmierci, ludzie chętnie uczestniczyli w publicznych egzekucjach, traktując je jak rodzaj rozrywki, widmo śmierci zaprzątało nieustannie myśli ludzkie i stawało się tematem rozmów.
- Całości treściowe, np.:
- Przyczyny obecności nowych tematów w literaturze,
- Klęski żywiołowe u schyłku średniowiecza,
- Zarazy i ich konsekwencje,
- Wojny,
- Człowiek średniowiecza wobec śmierci.
- Styl naukowy:
- podawanie konkretnych danych, np. liczby ofiar zarazy, daty, miejsca,
- wyrazy i związki frazeologiczne o charakterze naukowym: gatunki, odmiany gatunkowe, warunki społeczno-polityczne,
- konstrukcje składniowe typu: W Krakowie, wedle ówczesnych zapisków…, Spróbujmy tutaj dać odpowiedź…, dla zobrazowania podajmy kilka liczb….