Skip to content
Polecenia
- Wskaż czynniki, które wg autorki wpłynęły na tworzenie się różnych szkół malarskich w baroku. (akapit 1.)
- Scharakteryzuj wpływ Kościoła katolickiego na rozwój malarstwa barokowego. (akapit 2.)
- W podanym wypowiedzeniu: „próbowano przy tym symbiozy nabożności chrześcijańskiej i poetyki starożytnej” zastąp wyróżniony wyraz określeniem bliskoznacznym, nie zmieniając przy tym znaczenia zdania.
- Określ, jaką funkcję pełni akapit 3. w stosunku do akapitu 2.
- Wypisz typowe elementy obrazu flamandzkiego. (akapit 3.)
- Wyjaśnij, w jakim celu autorka stosuje wyliczenia w akapicie 3., a w jakim w akapicie 5.
- Wyjaśnij, dlaczego autorka przywołała postać Rubensa.
Odpowiedzi
- Czynniki wpływające na powstanie różnych szkól malarskich:
- walki religijne i konflikty społeczne,
- podział Niderlandów na dwa organizmy różniące się ustrojem, wyznaniem, światopoglądem.
- Wpływ Kościoła katolickiego na rozwój malarstwa barokowego był ogromny. Kościół katolicki wykorzystywał bowiem sztukę dla podkreślenia własnej pozycji. Zamawiano dzieła, których głównym celem było pouczanie wiernych, wskazywanie im wartości i pożądanych postaw.
- „Symbioza” – współistnienie.
- Akapit 3. jest rozwinięciem myśli z akapitu 2.
- Typowe elementy obrazu flamandzkiego:
- nastrój euforii,
- ukazywanie dostatku chłopów i mieszczan,
- obfite martwe natury.
- Wyliczenia w akapicie 3. pokazują cechy obrazów flamandzkich – obfitość i przesyt, natomiast w akapicie 5. wskazują cechy charakterystyczne malarstwa Rubensa, typowe dla stylu barokowego.
- Postać Rubensa została przywołana jako konkretny przykład potwierdzający wcześniejsze spostrzeżenia.
- Cudzysłów w akapicie 6. wskazuje, że jest to cytat, opinia innych o dziełach Rubensa.