Polecenia
- Użyty w akapicie 3. wyraz „adept” oznacza w tekście:
- kleryka,
- poddanego,
- człowieka ubogiego,
- ucznia
Sprawdź definicję słownikową tego wyrazu.
- Korzystając z informacji zawartych w tekście, zdefiniuj w jednym zdaniu pojęcie mecenatu.
- Wskaż trzy cechy polskiego mecenatu kulturalnego w renesansie. Potwierdź każdą z nich przykładem z tekstu.
- Wyjaśnij, w jakim celu autor przytacza w tekście liczne przykłady.
- Scharakteryzuj trzy konkretne formy pomocy stosowane przez mecenasów w okresie odrodzenia.
- Wyjaśnij, w jaki sposób, według autora, Kraków stał się centrum życia literackiego. (akapit 6.)
- Zastąp użyte w akapicie 2. słowo „subwencja” innym wyrazem bliskoznacznym.
- Określ skutki funkcjonowania mecenatu w Polsce w XVI wieku. (akapit 3.)
- Porównaj renesansowy mecenat ze współczesnym sponsoringiem. Jakie dostrzegasz podobieństwa, a jakie różnice?
Odpowiedzi
- Odpowiedź D.
- Mecenat – forma materialnej pomocy, jakiej udzielali ubogim poetom (twórcom sztuki, myślicielom, artystom) bogaci magnaci (najczęściej bezinteresownie).
- Cechy mecenatu:
- instytucja nieformalna (osoby prywatne wspomagały artystów, np. Jan Laski opiekował się Andrzejem Fryczem Modrzewskim),
- przekraczał granice państwa i granice stanowe (Jan Laski wspierał Erazma z Rotterdamu, zaś Stanisław z Bochni zatroszczył się o wyksztalcenie syna mieszczańskiego, Łukasza Góry),
- hojny (król obdarował znacznym majątkiem Mikołaja Reja),
- „spłacanie długu” — ci, którzy pomoc otrzymali, później pomagali innym (przykład Dantyszka).
- Są to argumenty potwierdzające sądy autora. Przykłady pozwalają lepiej zrozumieć omawiane zjawisko.
- Trzy formy pomocy:
- finansowanie nauki oraz studiów zagranicznych,
- obdarowanie majątkiem, np. wsiami,
- nagradzanie tytułem sekretarza Jego Królewskiej Mości.
- Kraków stał się centrum życia literackiego, ponieważ Zygmunt August był hojnym mecenasem, który gromadził na swoim dworze wielu wybitnych artystów.
- „Subwencja” – dotacja.
- Skutki funkcjonowania mecenatu w Polsce:
- awans społeczny artystów z niższych warstw,
- powstanie swoistej machiny: ten, który otrzymał pomoc, w przyszłości sam stawał się mecenasem.
- Podobieństwa, np.:
- pomoc udzielana jest przede wszystkim artystom, ludziom sztuki,
- umożliwiają awans społeczny,
- pomoc udzielana jest przez ludzi bogatych.
Różnice, np.:
- pomoc coraz częściej dotyczy różnych sfer życia, nie tylko kultury i sztuki,
- niekiedy ważniejsza staje się dla sponsora reklama niż rzeczywista pomoc,
- sponsorowany często zobowiązany jest do świadczenia usług temu, który sfinansował jego działalność,
- renesansowy mecenat charakteryzował się różnymi formami pomocy, współczesny sponsoring to głównie pomoc finansowa.