Skip to content
poradnik.lekturki.pl
Menu
  • Kalendarium 2025
  • Matura pisemna 2025
    • Wypowiedź argumentacyjna
    • Lektury
    • Informator 2025 PP CKE
    • Informator 2023 PR CKE
    • Matura 2023 przykład CKE
    • Punktacja wypracowania 2023
    • Testy maturalne do ćwiczeń
  • Matura ustna 2025
    • Matura ustna 2023
    • Matura ustna 2015
  • Matura pisemna 2015
    • Punktacja rozprawki 2015
    • Rozprawka problemowa
    • Rozprawka interpretacja wiersza
    • Rozprawka argumentacyjna
    • Rozprawka interpretacja porównawcza
    • Tematy matur 2015
      • Przykłady matur 2015
      • Powtórki
  • Statystyki
Menu

Interpunkcja

Posted on 4 sierpnia 201725 lutego 2022 by Roman Rzadkowski
  • Facebook
  • Twitter
  • 1Artboard 1 copy 2
    Snapchat
  • Whatsapp
  • Email

Wyślij znajomym...

Zasady ortografii i interpunkcji ustala Rada Języka Polskiego powołana przez Prezydium Polskiej Akademii Nauk w 1996 r. Zgodnie z wytycznymi RJP oceniane są także matury. Każdy uczeń od szkoły podstawowej, uczy się zasad ortografii i interpunkcji. Warto wiedzę tę ugruntować, poznając w sumie krótką listę najczęściej popełnianych błędów interpunkcyjnych.

Objaśnienia do zasad: ZI – znak interpunkcyjny; (!) oznacza przykłady błędów; nawias kwadratowy ze ZI sygnalizuje błędne zastosowanie znaku, natomiast nawias kwadratowy „pusty” – brak danego ZI. Przykładowo: [,] – niepoprawnie postawiony przecinek, [.] – niepoprawnie postawiona kropka, [ ] – brak wymienionego ZI.

Rażące błędy interpunkcyjne

Drugorzędne błędy interpunkcyjne

  1. Postawienie jakiegokolwiek ZI na początku wiersza.
  2. Brak ZI (głównie: kropki, wykrzyknika, pytajnika) na końcu wypowiedzenia pojedynczego lub złożonego.
  3. Pominięcie przecinka w wypowiedzeniu złożonym, w którym części składowe są połączone bezpośrednio:
  • (!) On idzie do kina [ ] ja zostaję w domu.
  • (!) Nie uważał na lekcji [ ] teraz ma za dużo pracy.
  1. Pominięcie przecinka w wypowiedzeniu złożonym podrzędnie – przed spójnikiem (również z przyimkiem), zaimkiem, a także przed częścią nadrzędną:
  • (!) Idź tam [ ] dokąd ci każą.
  • (!) Nie wiem [ ] co robić.
  • (!) Ponieważ jest chory [ ] pozostał w domu.
  • (!) Dostał rower [ ] o jakim marzył.
  1. Pominięcie przecinka przed imiesłowem zakończonym na -ąc, -szy:
  • (!) Szedł [ ] kulejąc.
  • (!) Męczysz wzrok [ ] patrząc z bliska w telewizor.
  • (!) Odpocząwszy [ ] zabrał się do pracy.
  1. Pominięcie pierwszego przecinka (lub obu) w wypowiedzeniu złożonym podrzędnie z częścią składową wplecioną (z tzw. zdaniem albo wyrażeniem wtrąconym):
  • (!) Auto [ ] które oglądał, było za drogie.
  • (!) Auto [ ] które oglądał [ ] było za drogie.
  1. W wypowiedzeniu złożonym współrzędnie – pominięcie przecinka przed spójnikami przeciwstawnymi, wynikowymi, synonimicznymi (czyli włącznymi), np. ale, lecz, jednak; więc, dlatego; czyli, to jest, to znaczy, a także postawienie przecinka przed spójnikami łącznymi, rozłącznymi, wyłączającymi, np. i, oraz; albo, lub, ani, ni. Te same przepisy obowiązują w wypowiedzeniu pojedynczym – między składnikami połączonymi spójnikami.
  • (!) Miłe złego początki [ ] lecz koniec żałosny.
  • (!) Ma zbyt mało czasu [ ] więc się spieszy.
  • (!) Przyjdę jutro [ ] czyli oczekuj mnie w sobotę.
  • (!) Robi błędy [,] i nie przyznaje się do nich.
  • (!) Nie napisał pracy [,] ani nie odpoczął.
  • (!) Wyjedzie pojutrze [,] albo dopiero ruszy w przyszłym tygodniu.
  • (!) Ubiera się skromnie [ ] ale elegancko.
  • (!) Pisze piórem [,] i długopisem.
  1. Pominięcie przecinka w zdaniu złożonym porównawczym:
  • (!) Jest mądrzejszy [ ] niż myślałem.
  1. Postawienie dwukropka, przecinka lub średnika po skrócie, po którym należy postawić kropkę; także po takim skrócie, po którym kropki się nie stawia:
  • (!) np[:], prof[;], itd[,], zamiast: np., prof., itd.
  • (!) nr[:], wg[;], dr[,], zamiast: nr, wg, dr
  1. Brak kropki po skrócie, po którym należy ją postawić, lub postawienie kropki po skrócie, po którym jej się nie stawia:
  • (!) np[ ] prof[ ] cdn[ ], zamiast: np., prof., cdn.
  • (!) mgr[.], nr[.], wg[.], zł[.], sin[.], zamiast: mgr, nr, wg, zł, sin
  1. Brak przecinka między jednorodnymi (równorzędnymi) składnikami (częściami zdania) szeregu, którego części składowe nie są połączone spójnikami, a także brak przecinka między składnikami powtórzonymi:
  • (!) Polacy[ ] Niemcy[ ] Ukraińcy poznają się coraz lepiej.
  • (!) Kupiła w sklepie mąkę[ ] cukier oraz inne produkty.
  • (!) Ona jest piękna[ ] fascynująca[ ] niedostępna.
  • (!) Pracowity[ ] spokojny uczeń powinien być lubiany.
  • (!) Opowiadała o wszystkim długo[ ] długo.
  • (!) Złapał wielką[ ] wielką rybę.
  1. Brak dwukropka przed przytoczeniem cudzych lub własnych słów:
  • (!) Pamiętamy zalecenie Mickiewicza[ ] „Mierz siły na zamiary”.
  • (!) Adam Asnyk słusznie zauważył[ ] „Tacy poeci, jaka jest publiczność!”.
  1. Brak dwukropka przy wymienianiu tytułu dzieła, nazwy, terminu, jeżeli nie są one w tekście w inny sposób wyróżnione (np. kursywą czy cudzysłowem):
  • (!) Kilkakrotnie czytał powieści Sienkiewicza[ ] Potop, Ogniem i mieczem, Pana Wołodyjowskiego, Krzyżaków.
  • (!) Wyraz[ ] nauka jest wyrazem polskim, a nie obcym.
  1. Brak myślnika (otwierającego i zamykającego), ujmującego wyrazy lub wypowiedzenia wtrącone. Uwaga: tę samą funkcję pełnią nawiasy albo przecinki.
  • (!) Twoje dowcipy[ ] wybacz[ ] wcale mnie nie bawią.
  • (!) Nasza szkoła[ ] ta nowa[ ] jest najładniejsza w mieście.
  1. Brak myślników (lub myślnika), wydzielających człony wtrącone w cytowany tekst oraz tekst odautorski w partiach dialogowych.
  • (!) O ile chodzi o pochodzenie wyrazu chłop[ ] pisze Witold Doroszewski[ ] to pierwotnie była to nazwa człowieka niewolnego.
  • (!) Litwo, uroczy kraju, kochanko Polaków[ ] pisał Stanisław Wyspiański.
  1. Brak cudzysłowu w tytułach publikacji, cytowanych wyrazach, zdaniach i wyrażeniach, jeżeli nie są one wyróżnione inaczej (np. kursywą):
  • (!) Przeczytał artykuł Adama Grzeszaka pt. [ ] Iwan i gazrurka[ ], zamieszczony w [ ] Polityce[ ].
  • (!) [ ] Piłeś, nie jedź! Jedziesz, nie pij![ ] – to hasło obowiązujące każdego kierowcę.
  1. Błędy w zastosowaniu średnika, myślnika, wielokropka, cudzysłowu, nawiasu, dwukropka – niewymienione wśród błędów rażących.
  2. Brak wielokropka na końcu wypowiedzenia, wyrażenia lub wyrazu.
  3. Błędy w stawianiu ZI na końcu takiego wypowiedzenia, po którym powinny (mogą) wystąpić dwa różne znaki, np. pytajnik i wykrzyknik, nawias i znaki emocjonalno-znaczeniowe (pytajnik, wykrzyknik, wielokropek), nawias i znaki dzielące (przecinek, średnik, myślnik, kropka), cudzysłów i kropka.
  4. Pominięcie przecinka przed powtórzonym spójnikiem (w wypowiedzeniu złożonym lub w wypowiedzeniu pojedynczym):
  • (!) Albo odrobisz lekcje[ ] albo będziesz miał kłopoty w szkole.
  • (!) Chce dostać i rower[ ] i komputer.
  1. Pominięcie drugiego przecinka w wypowiedzeniu z członem wplecionym (wtrąconym):
  • (!) Ławka, na której siedział[ ] zaraz się zepsuła.
  • (!) Kilkoro uczniów, np. Magda, Janek i Marek[ ] zachowywało się nieznośnie.
  1. Pominięcie przecinka w pytaniach rozłącznych z powtórzoną partykułą czy albo postawienie przecinka w takiej konstrukcji przed pojedynczym czy:
  • (!) Czy iść do szkoły[ ] czy zostać w domu?
  • (!) Iść do szkoły[,] czy zostać w domu?
  1. Postawienie przecinka przed powtórzonym spójnikiem współrzędnym w wypowiedzeniu, w którym spójnik taki występuje między członami nierównorzędnymi (dwa zdania i dwie części zdania):
  • (!) Chwycił karabin i wystrzelił szybko[,] i celnie.
  • (!) Zostaniemy po południu w domu lub pójdziemy do kina[,] lub do cyrku.
  1. Postawienie przecinka w porównaniach (wyrażeniach porównawczych) – przed wyrazem jak (jakby, niby, niż itp.):
  • (!) On jest zdrów[,] jak rydz.
  • (!) Magda jest zdolniejsza[,] niż Piotr.
  1. Błędy interpunkcyjne w różnego typu dopowiedzeniach, wtrąceniach, użyciach wołacza.
  2. Pominięcie kropki po inicjałach:
  • (!) J[ ] P[ ], K[ ] R[ ]
  1. Błędne zastosowanie kropki w wyliczeniach, w tytułach książek, czasopism, rozdziałów itp.
  2. Postawienie znaku zapytania na końcu wypowiedzenia złożonego podrzędnie, w którym zdaniem pytającym jest część podrzędna (i to bez względu na szyk obu części składowych). Na końcu wypowiedzenia powinna tu stać kropka.
  • (!) Wiemy, jak to mamy zapisać[?]
  • (!) Jak to trzeba było zapisać, nikt dokładnie nie wiedział[?]
  1. Błędne zapisy skrótów podwojonych i wieloliterowych:
  • (!) pp p.p. – zamiast: pp. (= państwo)
  • (!) oo o.o. – zamiast: oo. (= ojcowie, np. jezuici)
  • (!) dr.dr. prof prof – zamiast: dr dr (= doktorowie), prof.prof. (= profesorowie)
  1. Błędne zapisy daty oraz wyrażeń typu: przed naszą erą, naszej ery, Anno Domini.
  2. Błędne zapisy liczebników porządkowych oznaczonych cyfrą.
  3. Postawienie kropki po literach w skrótowcach zapisywanych wielkimi literami:
  • (!) U.W., P.A.N., zamiast: UW, PAN (= Uniwersytet Warszawski, Polska Akademia Nauk)

Źródło: Rada Języka Polskiego, Klasyfikacja błędów interpunkcyjnych, [red.] Jerzy Podracki [w:] rjp.pan.pl, 04.08.2017.

  • Facebook
  • Twitter
  • 1Artboard 1 copy 2
    Snapchat
  • Whatsapp
  • Email

Wyślij znajomym...

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    

Strony portalu

Opracowania i streszczeniaWiersze - analizySłownik terminów literackichPoradnik maturalny Testy maturalne Części mowy Szkoła 21. wieku Fan - blog Sens - cytaty filmowe, memy Podanie o pracę i cv Czuwaj! - Leksykon wiedzy harcerskiej Bajki Ezopa

Opracowania

Antygona
Bajki robotów
Cierpienia młodego Wertera
Dziady cz. II
Dziady cz. III
Dziady cz. IV
Dżuma
Ferdydurke
Granica
Hamlet
Inny świat
Janko Muzykant
Jądro ciemności
Kamienie na szaniec
Kamizelka
Kopciuszek
Kordian
Król Edyp
Lalka
Latarnik
Ludzie bezdomni
Makbet
Mały Książę
Mendel Gdański
Mistrz i Małgorzata
Moralność pani Dulskiej
Nie-Boska komedia
Odprawa posłów greckich
Opowieść wigilijna
Pan Tadeusz
Potop
Pożegnanie z Marią
Proces
Przedwiośnie
Przypowieści biblijne
Skąpiec
Syzyfowe prace
Śluby panieńskie
Świętoszek
Tango
Ten obcy
Wesele
Zbrodnia i kara
Zdążyć przed Panem Bogiem
Zemsta
Szkoła 21. wieku

Felietony

Analiza lektur metodą MOL Matura 2023 - poradnik Matura próbna zdalnie Podmiot liryczny Edukacyjne Wyzwania Medialne Średnia ważona w szkole Strażnicy bramy Lekcja demokracji opowiadanie
lekturki.pl strona główna
2008 © 2025 Roman Rzadkowski | O portalu, kontakt | Polityka prywatności, regulamin