Skip to content
Polecenia
- Mitologiczne wizerunki bogów greckich miały charakter antropomorficzny. Podaj na podstawie tekstu trzy argumenty dowodzące, że w postępowaniu Apolla uwidaczniają się ludzkie cechy.
- Nazwij dwa odmienne uczucia Apollina, na które wskazuje autor tekstu w pierwszym akapicie.
- Wyjaśnij, jak tłumaczy autor okrucieństwo przedstawione w micie.
- Na podstawie tekstu wypisz w punktach wszystkie informacje o Marsjaszu.
- Wyjaśnij użyte w akapicie 2. słowo „mitograf”.
- Jakie ludzkie cechy dostrzegasz w zachowaniu bogini Ateny? (akapit 3.)
- Jak starożytni Grecy tłumaczyli powstawanie rzek i skat? Który fragment mitu jest tego świadectwem?
Odpowiedzi
- Apollo, np.
- jest mściwy i szybko ulega emocjom (staje do zawodów z Marsjaszem),
- ma skłonności do typowo ludzkiego okrucieństwa (zemsta na Marsjaszu),
- jego poczynaniami kieruje gniew (zabicie dzieci Niobe).
- Odmienne uczucia to miłość i gniew.
- Przedstawione w micie okrucieństwo wynika z bezwzględności relacji w życiu pierwotnych społeczeństw, które na tej podstawie tworzyły ład społeczny i budowały zasady
- był półzwierzęcym i półboskim mieszkańcem lasów, zwanym satyrem lub sylenem,
- był uważany za wynalazcę fletu lub oboju, w Grecji nazywanego aulos,
- potrafił ze swego instrumentu wydobyć doskonałe dźwięki,
- przyznał swemu fletowi wyższość nad lirą Apollina, a samego boga wyzwał na pojed.,
- po przegranej został na rozkaz Apolla obdarty ze skóry,
- został zamieniony w rzekę.
- Mitograf to autor (redaktor) wersji mitu; pisarz, który zajmuje się zbieraniem i interpretacją mitów.
- Atena odznacza się w tym micie ludzką próżnością i mściwością.
- Według mitów greckich powstawanie rzek i skat związane jest z przeżyciami ludzi często doświadczanych przez bogów. Na przykład rozpaczająca Niobe została zamieniona w skałę, a krew Marsjasza przerodziła się w rzekę (inna wersja mówi o tym, że Apollo, żałując swego czynu, jego samego zamienił w rzekę). Mówią o tym ostatnie zdania 4. akapitu.